John Keats and the Sensevil Sublime
نویسندگان
چکیده
This essay is divided into two sections. In the first, I argue conditions for Keatsean Sensevil Sublime, drawing upon adequate resources from political (Hobbesian) and aesthetic categories (Longinus, Edmund Burke Immanuel Kant) to showcase expansions limitations of this Sublimity. A close-reading “This Living hand, now warm capable” (Written approximately in December, 1819, published posthumously, 1898) will enhance literariness my argument. Gradual difference, deference ‘sensible’, most recognizable Romantic characteristic poetry, observed when agencies comprehension, ideological subjectiveness moral superiority are conflated with Burkean, psycho-spiritual terror its Longinian equivalent simplicity, nobility rhetoric. final section, aforementioned sublime, evolving within putrefying sensibility against implications Wordsworthian egotistical sublime through de-personification ego somatocentric repositioning, shall be utilized unearthing potential Keats’s less-researched sensevil sonnet, “Why did laugh tonight? No voice can tell”, terminating generalization such features specific contribution larger repository vis-à-vis Wordsworth.
منابع مشابه
John Keats, Apothecary and Poet
that she gave to him would never wither, '' sheltered and shut in a nook of rhyme from the reaper man and his reaper Time." Keats also, despite his humility, had this prescience of immortality: "I think," he said, "I shall be among the English poets after my death." He knew that Time's fell hand would touch him only lightly. He is, above others, the Poet of Beauty?of Beauty in Nature, in the he...
متن کاملRomantic medicine and John Keats
writing often appears on the surface to be concerned with esoteric conflicts about the relations of mind and body. Dowbiggin attends more to the content of belief about the nature, causes and asylum treatment of madness, than to the institutional and factional detail of social groupings. All the same, there is much here on the shifting preoccupations of the Societe Medico-psychologique and such...
متن کاملغزلی بر جان کیتس(john Keats )
جان کیتس (1821-1795) یکی از مشهورترین و مبتکرترین شعرای تاریخ ادبیات انگلستان است . اولین شعری که از وی ثبت شده در تاریخ 1814سروده شده است . و عنوان آن تقلید ی از اسپنسر بوده است . در سال 1817 نخستین و در سال 1818 دومین و در سال 1820 سومین و آخرین جلد مجموعه اشعار وی منتشر شده است . کیتس با داشتن قدرت عظیم تخیل و نبوغ در نوشتن ‘ می توانست دنیای زیبای طبیعت پیرامون خود را به صورت بسیار مطبوع در...
متن کاملغزلی بر جان کیتس(john keats )
جان کیتس (1821-1795) یکی از مشهورترین و مبتکرترین شعرای تاریخ ادبیات انگلستان است . اولین شعری که از وی ثبت شده در تاریخ 1814سروده شده است . و عنوان آن تقلید ی از اسپنسر بوده است . در سال 1817 نخستین و در سال 1818 دومین و در سال 1820 سومین و آخرین جلد مجموعه اشعار وی منتشر شده است . کیتس با داشتن قدرت عظیم تخیل و نبوغ در نوشتن ‘ می توانست دنیای زیبای طبیعت پیرامون خود را به صورت بسیار مطبوع در...
متن کاملذخیره در منابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ژورنال
عنوان ژورنال: transcript An e-Journal of Literary and Cultural Studies
سال: 2022
ISSN: ['2582-9858']
DOI: https://doi.org/10.53034/transcript.2022.v02.n02.003